CFMOTO Magazín – Rozhovor s designovým ředitelem
Velké prodejní úspěchy značky CFMOTO jsou nerozlučně spojeny s rukopisem sympatického Španěla. Ve spolupráci s Autosalonem jsme pro vás připravili exkluzivní rozhovor s jedním z nejdůležitějších lidí značky CFMOTO. Carles Solsona Marti Jako šéfdesignér je Carles Solsona Marti klíčovým člověkem v pokračující transformaci CFMOTO z regionálního výrobce na celosvětovou značku s důrazem na inovativní design a technologický pokrok. Svoji […]

Velké prodejní úspěchy značky CFMOTO jsou nerozlučně spojeny s rukopisem sympatického Španěla. Ve spolupráci s Autosalonem jsme pro vás připravili exkluzivní rozhovor s jedním z nejdůležitějších lidí značky CFMOTO.


Carles Solsona Marti
Jako šéfdesignér je Carles Solsona Marti klíčovým člověkem v pokračující transformaci CFMOTO z regionálního výrobce na celosvětovou značku s důrazem na inovativní design a technologický pokrok. Svoji tvůrčí invenci tento rodilý Katalánec tvořící však v návrhářském studiu Modena 40 se sídlem v italském Rimini nesmazatelně vepsal do designových skvostů jako CFMOTO 800NK, výkonného naked biku za nějž získal prestižní ocenění Red Dot Design Award 2024. K Solsonovým majstrštykům patří také tříválcový supersport CFMOTO 675SR-R nebo designový koncept CFMOTO V.04.

Mimochodem – není bez zajímavosti, že díky přátelským osobním kontaktům s Carlesem Solsonou vědí v českém zastoupení CFMOTO vedeném Eduardem Šlampou (které patří mezi obchodně nejúspěšnější na světě), vždy dopředu o něco víc z vývojářské „kuchyně“ včetně možnosti tak trochu ovlivnit i potřeby jednotlivých trhů. Povídání s Carlesem nám poodkrylo jeho tvůrčí motivace a náhledy na svět motorkového designu i CFMOTO jako takové.

Motorkářem od malička
Kde se vzal váš zájem o design motocyklů? Byl vrozený, nebo vám osud postavil do cesty dvě kola?
Zájem o design motocyklů se u mě objevil brzy, ještě před vysokou školou – pořád jsem si různé motorky maloval. Moje vášeň pro motocykly je mnohem starší – mám ji v sobě prakticky už od doby, kdy jsem začal vnímat svět kolem sebe.
Jaký byl váš první stroj?
Mým prvním motocyklem byla KTM SX 80, dárek od mého otce. Byla to čistá zábava. Ještě více než na samotné ježdění a závodění si ale vzpomínám na pocit sounáležitosti — sdílení té vášně s přáteli a pocit svobody sám někam vyrazit bez ohledu na rodiče.

Na čem jezdíte nyní a co byste si přál mít ve své garáži?
Dnes jezdím převážně na motocyklech, které navrhujeme a vyvíjíme pro CFMOTO. Kdybych si ale mohl vybrat vysněnou garáž, určitě by v ní byla Ducati 916 nebo MV Agusta F4 750. Upřímně, také miluji Hondu RC30. Všechno jsou to skutečné ikony a nadčasové stroje, umění na dvou kolech.
Co pro vás znamená jízda na motocyklu?
Motorky jsou pro mě mnohem víc než jen způsob přepravy z bodu A do bodu B. Je to vášeň, která sahá hluboko do duchovních hodnot, životního názoru, filozofie… Miluji jízdu jako takovou, to ano, ale ještě více mě baví přemýšlet o motocyklech, pracovat na nich, představovat si, čím by mohly být. Jako fotbalista, který se neraduje jen z gólu, ale má stejnou radost, když na něj jen přihraje spoluhráči.

CFMOTO včera a dnes
S CFMOTO pracujete přibližně osm let. Co vás po spolupráci s Ducati a MV Agusta motivovalo podepsat smlouvu s tehdy ještě relativně neznámým asijským výrobcem?
K CFMOTO jsem nastoupil v roce 2017, protože jsem chtěl dělat víc než jen navrhovat produkty. Chtěl jsem pomoci budovat značku, být součástí cesty od úplného začátku. Myšlenka tvarovat nejen motocykly, ale celou identitu značky, byla neuvěřitelně motivující.

Jak náročné je pro designéra změnit stávající styl značky tak, aby odpovídal jeho vlastní filozofii? Není jednodušší začít od nuly? Jaká byla situace v tomto ohledu u CFMOTO?
V CFMOTO nenavrhujeme jen motocykly jako takové — navrhujeme je s ohledem na hodnoty a poslání značky. Jde o sladění kreativity se širší vizí, nejde jen o uplatnění osobního stylu nebo vlastní identity. Pracujeme a navrhujeme tak, abychom definovali značku a propagovali její základní hodnoty, a zároveň se snažíme vytvářet ty nejlepší produkty.
Jak jste vnímal CFMOTO před nástupem do společnosti a jak ji vidíte dnes?
Když jsem začínal, CFMOTO bylo stále malá firma, která měla jen něco přes 1 000 zaměstnanců. Dnes jich má přes 8 000, což je neuvěřitelně raketový pokrok. Od začátku jsem věřil v potenciál značky a sledovat tento růst je pro mě skutečným zdrojem hrdosti. Nyní je výzva ještě větší: musíme se prosadit jako značka nejvyšší úrovně. A věřím, že se nám to podaří.
Každá motorka je výzva
Na který motocykl CFMOTO, na kterém jste pracoval, jste nejvíce hrdý a který byl nejnáročnější?
Každý projekt má své výzvy, ale první 250SR, kterou jsem pro CFMOTO tvořil, má v mém srdci zvláštní místo. Ostatně, v prvním roce tenhle stroj překonal všechny prodejní rekordy CFMOTO. Jsem také hrdý na policejní motocykl, 450SR, 800NK… Všechny tyhle motorky hrály a hrají klíčovou roli ve vývoji společnosti a staly se milníky na naší cestě.
Jste spokojený se směrem, kterým se moderní design motocyklů ubírá?
Dnes existuje mnoho krásných motocyklů, ale někdy působí designy trochu anonymně. Věřím, že skutečné umění spočívá ve vytvoření něčeho krásného a nezaměnitelného s trvalou hodnotou. Něčeho jedinečného, odvážného a dynamického… to jsou moje oblíbené ingredience.
Kdybyste si mohl vybrat, jaký typ motorek byste nejraději navrhoval — přitahují vás víc plně kapotované sportovní motocykly, nebo se spíše kloníte k naked bikům a endurům?
Baví mě navrhovat všechny typy motocyklů, od skútrů po cruisery. Ale kdybych si musel vybrat, řekl bych, že sportovní stroje, naháče a motocrossové modely jsou ty, které mou představivost podněcují nejvíce.

Z českého pohledu
Spolupráce českého importu s mateřskou značkou CFMOTO funguje vskutku nadstandardně. Šéfa JOURNEYMAN CZ Eduarda Šlampy jsme se proto zeptali na pohled „z druhé strany.“
Edo, jak moc důležitá je z vašeho pohledu jednoho z největších světových importérů CFMOTO možnost přímého kontaktu s hlavním designerem značky?
Tato možnost je samozřejmě mimořádná a velmi si jí vážíme. S Carlesem jsem se seznámil hned při jeho oficiálním představení celé importérské síti na výstavě v Miláně a velmi brzy jsme si „padli do noty“. Jedním z důvodů bylo i to, že Carles se uvedl řadou 700CL-X, která mě nadchla a dodnes vlastním jeden z prvních vyrobených kusů modelů 700CL-X Heritage. S Carlesem jsem se u ní přímo potkal a už hned tehdy jsem začal vyzvídat, co vše pro CFMOTO chystá. Sedli jsme si nejen profesně, ale hlavně i lidsky a kdykoliv máme možnost se potkat, je to vždy příjmené setkání.
Dozvíte se při těchto setkáních i nějaké ty „podpultové“ informace?
Pokud byste si mohl vybrat, jaký typ motorky by ve vývoji CFMOTO měl dostat největší prioritu?
Ano, mám možnost vidět designové náčrty, řešíme spolu požadavky trhu, jaké modely mají potenciál, co se dobře prodává, co by se mohlo dobře prodávat …Mít možnost přímé komunikace – ať už osobní nebo telefonické s jedním z nejdůležitějších lidí v CFMOTO – je samozřejmě velký bonus a velmi mě těší, že naše společné rozhovory jsou oboustranné – že i Carlese zajímají naše názory, návrhy atd.
V čem pozorujete jeho největší přínos pro rozvoj značky i s ohledem na český trh?
Určitě jsou to jeho obrovské zkušenosti v oblasti vývoje a designu motorek obecně. Carles v motorkovém světě patří mezi designerskou špičku, ostatně jeho projekty v rámci italských motorkových značek mluví za vše. Poslední počin před jeho vstupem do CFMOTO byla asi nejen z mého pohledu jedna z nejkrásnějších motorek – MV Agusta Brutale Dragster RR. To je prostě skvost. A člověk, který dokázal stvořit tuhle úchvatnou motorku, je dnes ten, kdo tvoří motorky CFMOTO. Jejich design, ergonomii, aerodynamiku, prostě celý evropský vývoj v italském Rimini ve studiu Modena 40, kde sídlí R&D CFMOTO centrum. Přínos je tedy zcela evidentní – kompletní evropská stopa, evropské myšlení, evropské potřeby. V CFMOTO dostal obrovské možnosti seberealizace, kterou už mnoho let dokazuje krásnými motorkami, kdy byl i oceněn ji zmíněnou cenou za design. Je to jeden z lidí, kteří mají zcela nepochybně obrovskou zásluhu na tom, proč jsou motorky CFMOTO tak ppopulární a jejich obliba stále stoupá. Český trh to dokazuje asi nejlépe – rok 2025 a v motorkách v prodejích stupně vítězů mluví asi za vše….
Z hlediska prodejů a popularity segmentu nepochybně model z řady cestovního endura. Nabízí se tedy logicky i v rámci spolupráce s KTM model z řady MT, tedy řekněme cestovní enduro 1000 MT. Řada MT už řadu let ukazuje, že je to klíčový segment. Naše 800MT a 450MT patří do TOP3 nejprodávanějších motorek napříč všemi značkami, takže novinka s větším motorem v této kategorii…? A abych nezůstal jen u jedné motorky – mně osobně by se líbil nějaký model typu GT – řekněme tedy sportovně – cestovní motorka, něco ve stylu naší motorky 650GT, kterou jsme měli v nabídce před pár lety. S tím novým 675 cm3 tříválcem by to byla určitě skvělá volba. A ještě snad jedna věc – nějaký vymazlený „bobr“ nebo „cafe-racer“, ty umí Carles mimořádně. Ostatně jako třeba tento nevídaný koncept.